Cerrar

es | val   

"Amb BIKCEEI qualsevol organització té els recursos i eines existents per a abordar la innovació"

Entrevista a Miguel Macías, dissenyador de la ferramenta BIKCEEI

Mostrar ampliado

Miguel Macías

Miguel Macías

Miguel Macias és CEO fundador de Bevator i Advenio i autor del llibre El camí per a innovar. És expert en innovació i en les metodologies de Design ThinkingLean Startup i AgileMacias ha sigut el dissenyador de la ferramenta BIK CEEI, la plataforma en línia que pretén ajudar a les empreses a innovar des de l'inici fins al creixement del projecte. Amb motiu de la seua col·laboració amb els CEEIs de la Comunitat Valenciana, hem volgut entrevistar-lo perquè ens desvele algunes de les principals claus d'aquesta ferramenta.

Bon dia Miguel, ¿Quines són les principals característiques o avantatges que presenta la ferramenta en línia BIK CEEI? 
Fonamentalment, que aborda en tres itineraris un full de ruta indispensable per a aconseguir portar a terme un procés d'innovació, ja siga en una fase primerenca, per a una start-up o per a una empresa consolidada. A més, cada full de ruta inclou ferramentes visuals que faciliten el treball en equip, col·laboratiu, i la toma de decisions pertinents. A més, i com a conseqüència de tot allò, ajuda a disminuir el risc i la incertesa inherents a llançar un producte o servei al mercat.

Com considera que aquesta plataforma pot ajudar a innovar a les organitzacions?
Amb aquesta plataforma, qualsevol organització tindrà disponible els principals recursos i ferramentes que existeixen actualment amb les quals treballar i abordar un procés d'innovació. Ferramentes que permeten profunditzar i posar el focus en el fet verdaderament important: les persones a les quals resoldre un problema. A més, desenvolupar un producte que es diferencie de la seua competència, inclús, treballar conceptes i productes totalment disruptius. Tot dintre d'un paraigua col·laboratiu, fomentant el treball en equip, la cultura de l'experimentació i el mesurament de cada resultat. 

Quin tipus d'empreses poden utilitzar la ferramenta BIK CEEI?
BIK CEEI es pot aplicar a qualsevol projecte, independentment del context, que siga menys canviant i incert perquè tenim massa coneixement del mateix o tot el contrari, perquè la nostra idea es basa en un model més disruptiu. En definitiva, hem de tomar decisions sobre a qui podem resoldre un problema/necessitat, com ho fem i en quines coses són diferents i com fem arribar la nostra proposta de valor al mercat, obtenint un model d'ingressos que sostinga el model de negoci. I amb BIK CEEI pots aconseguir disminuir el risc i la incertesa inherents, al mateix temps que creem una solució diferent de tot allò que existeix en l'actualitat. Eixe és l'únic requisit. Voler fer les coses d'una forma distinta. 

 

 ⌈ "Amb BIK CEEI pots aconseguir disminuir el risc i la incertesa inherents"⌋



Què és el més complicat de realitzar un procés d'innovació i com considera que la ferramenta pot facilitar el treball?
Posar el focus en el verdaderament important en funció de l'etapa en la qual es troba el projecte o la idea de negoci. En eixe sentit, BIK CEEI, com es tracta de tres itineraris ben definits: Idea, Startup i Scale, ja es diferencia l'objectiu que pots aconseguir amb cadascun d'ells. Però, per si no era suficient, en cada itinerari, tens ferramentes, documentació descarregable i tutorials en vídeo que t'ajudaran a tomar les decisions que en eixe moment són importants per al teu projecte. 

A més d'innovar, quins altres aspectes et permeten desenvolupar l'eina?
BIK CEEI permet tomar decisions en equip, és a dir, fomentar el treball col·laboratiu i multidisciplinari, necessaris en tot el procés d'innovació. A més, t'ajuda a tenir una visió de tot el procés, a guardar un històric dels principals canvis i/o pivots, a exportar i poder així compartir amb tercers tot el treball realitzat. D'última banda, et facilita tomar qualsevol decisió en un procés d'innovació, des de la fase d'entendre l'oportunitat, entorn, tendències i competència, fins a la fase de test amb potencials usuaris, passant per l'obtenció d'insights dels clients, la definició de la proposta de valor i el desenvolupament del producte. 

Quina és la base des de la qual ha de partir una empresa o emprenedor per a realitzar un procés innovador?
A innovar s'aprén explorant amb mètode i disciplina. A innovar s'aprén quan "estresses" l'idea. Estaràs provocant que apareguen les imperfeccions, que afloren en fase primerenca, que aprengues allò que funciona i allò que no. Això sí, per a innovar és necessari aplicar mètode, disciplina i horitzó temporal en eixe procés d'experimentació. Em refereix amb "estressar" l'idea, implica sotmetre-la als poders del mercat per mitjà d'experiments controlats, definits i que ens permeten aprendre del procés per a aplicar-lo a les idees. Hem de comprendre com i perquè aquestes evolucionen. 

 

⌈A innovar s'aprén quan "estresses" l'idea



Quin és el teu balanç de la situació en la qual es troba la innovació a Espanya?
Quan pense en Espanya i en Innovació, he de parlar d'institucions públiques i d'universitat. Personalment, crec que les administracions haurien de facilitar condiciones i eliminar burocràcia el màxim possible, perquè haja més llibertat a l'hora de tomar de decisions, amb l'objecte que els innovadors puguen centrar-se en el fet verdaderament important: en resoldre un problema real del mercat, aportant valor a les persones. L'administració s'erigeix la majoria de les vegades en actor principal, en protagonista. El protagonisme el tenen les persones que arrisquen, les persones que arrisquen els seus diners i el seu temps. I ells haurien d'estar en el centre de qualsevol iniciativa pública. Quantes vegades es legisla o es crea una norma per afavorir la innovació tenint en compte els problemes reals de qui han d'aplicar-la?

En relació a les universitats, considere que tenen el repte de respondre més àgilment als canvis del mercat, per exemple, perquè no puc elegir assignatures d'un grau de sociologia i altres d'un grau de matemàtiques? Per què ens empenyem en educar ments en una sola disciplina quan el mercat requereix persones amb un perfil més multidisciplinari? Està clar que han de seguir existint físics, enginyers i antropòlegs, però per què no oferir altres alternatives? En segon lloc, l'apropament de la Universitat a la realitat empresarial està solament present als plans estratègics d'aquesta, en el paper més que en la pràctica real. Falta molt per fer perquè les empreses puguen apropar-se al talent universitari i perquè la bretxa entre allò que aprenc i allò que requereix de mi el mercat laboral i empresarial no siga tan gran. Finalment, haurà de ser molt important en tots els plans d'estudis, incorporar l'ensenyança real d'habilitats i competències relacionades amb la iniciativa, la creativitat i la innovació. 

 

⌈"Falta molt per fer perquè les empreses puguen apropar-se al talent universitari"⌋



Considera que la innovació és el camí per aconseguir una vertadera transformació a les organitzacions?
En qualsevol empresa existeixen dues grans línies estratègiques: explorar i explotar. La major part del temps la dediquen a explotar el que saben fer, és a dir, a explotar l'eficiència, l'estalvi i incrementar la rendibilitat de productes i serveis que estan en eixe moment venent. Competir en aquest tipus d'escenaris no és sostenible actualment. És necessari innovar, dedicar recursos a explorar noves solucions. 
En eixe sentit, treballe en les empreses amb el concepte d'horitzons, tal com ho van argumentar Mehrdad BaghaiSteve Coley i David White en la seua obra The Alchemy of Growthpractical Insights for Building the Enduring Enterprise" donant lloc al concepte denominat tres horitzons de McKinsey
En l'horitzó 1, la principal prioritat ha de ser àmplia i defendre la rendibilitat del negoci actual "explotant" als segments de clients que es tenen actualment; a l'horitzó 2: es treballa en oportunitats potencials que podran materialitzar-se en vendes en un o dos anys (incubació) i als mercats incipients ja explorats, però encara sense taxes de creixement elevades. A l'horitzó 3, és on intentarem innovar, diferenciar-mos amb nous mercats, productes, models de negoci, etc.
Això no obstant, "el fet digital" normalment ens ajuda més en l'horitzó 1. Ens ajuda a ser més eficients, eficaces, productives i rendibles però no és innovar. Per això cal incorporar el factor tecnològic. Solament incorporant tecnologia per a oferir solucions fins ara no ateses adequadament pel mercat. 



Si haguera de donar-li un consell a una empresa que pensa començar un procés d'innovació, quin seria? 
Que la principal clau per a innovar és poder desprendre-mos de les nostres certeses (i dels egos) per a poder abraçar nous models, noves formes de pensar. Hauria d'existir un analgèsic que ho solucionara. A més, és necessari, rodejar-se de visions multidisciplinàries i de carregar-se de grans dosis de comunicació, coordinació i col·laboració. Hauria d'existir una vitamina per a potenciar eixes habilitats. La capacitat i flexibilitat per a adaptar-se, per a adoptar una cultura d'experimentació (controlada i sistemàtica) són també competències que s'haurien d'ensenyar a les escoles. 

8.217 visitas

Utilizamos cookies propias y de terceros para ofrecerte toda la funcionalidad y una mejor experiencia, obtener estadísticas de tráfico, analizar el uso de la web y mejorar nuestros servicios.
Tienes disponible aquí nuestra política de cookies.
Puedes aceptar todas nuestras cookies pulsando el botón 'ACEPTAR' o configurar aquí tus preferencias.

Estrictamente necesarias +

Estas cookies son necesarias ya que permiten que el sitio web funcione correctamente, no se pueden desactivar.

Estadísticas +

Son las cookies que utilizamos exclusivamente con fines estadísticos para poder analizar cómo los usuasrios hacen uso de la web. Recopila información anónima tal como el número de visitantes del sitio, o las páginas más populares. Activar estas cookies nos permite seguir mejorando.

Funcionales +

Estas cookies son necesarias para el intercambio y presentación de contenidos de plataformas externas como youtube o de redes sociales como facebook, twitter o linkedin.

Marketing y publicidad +

Estas se utilizan para crear perfiles de usuario y analizar la efectividad de campañas publicitarias o para rastrear al usuario en un sitio web o en varios sitios web con fines de marketing similares..

GUARDAR AJUSTESACEPTO